MASA SKARANG

BLOGERS MALAYSIA

BlogMalaysia.com

AWARD

Emm still Upgraded

Hasad Dengki ...

Gambar Hiasan Sahaja... Kalu gambar betul mau ada terbalik meja


Hoho... salam... hari ni takda la sangat nak cite pasal photo je manjang.. skali skale kena la kita cite pasal kehidupan ilmiah sket.. dan kali ni tajuknye amat mudah skali iaitu hasad dengki.. pernah tak korang dihasad dengkikan??? kalu ada leh la kongsi share pengalaman.. Pakchu takdalah sangat orang nak hasad dengki coz slalu kalu dia hasad dengki memang pakchu cari tibai je puas hati..

Mengikut kajian Prof. Salleh Abidin didalam kajiannya berkenaan kajian antara hasad dengki di Malaysia, Kaum Melayu memonopoli dengan peratusan 56.2 peratus diikuti cina, india dan lain lain kaum.. mengapakah peratusan ini sangat tinggi?? mengikut kajian tersebut terjadinya perkara ini ialah kerana orang melayu ...

kita semak sedikit hadis berikut:


Abul Laits Assamarqandi r.a. meriwayatkan dengan sanadnya dari Alhasan berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis hasanatsebagai mana api makan kayu."

Ibrahim bin Aliyah dari Abbad bin Ishaq dari Abdurrahman bin Mu'awiyah berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Tiga macam sifat yang tidak dapat selamat daripadanya seorangpun iaitu:

  • Buruk sangka

  • Hasad dengki

  • Takut sial kerana sesuatu


    Buruk Sangka:

    Kebanyakkan Melayu pada ketika ini masih lagi tidak dapat membuang perasaan buruk sangka mereka. Ini terjadinya daripada nas-nas keturunan (turun termurun) yang diwarisi daripada keluarga bergenerasi. Wujudnya perkara ini disokong oleh kajian saintifik berkenaan gen gen yang mempengaruhi minda. Contohnya pelakuan jenayah kejam sesetengah individu dipengaruhi oleh gen yang diwarisi.

    Contohnya apabila terbitnya satu permasalahan... mereka yang buruk sangka ini akan terus membuat kesimpulan mengikut hati mereka tanpa bertanyakan hujung pangkal serta tidak membuat penyelidikan terlebih dahulu. Mereka lebih suka berada dalam kelompok pemikiran mereka sendiri dan jenis begini tidak suka mengambil tahu pandangan disebabkan rasa benci atau kesilapan yang dilakukan.

    Dari buruk sangka menjadi Hasad Dengki:

    Daripada buruk sangka ini maka terjadilah satu perkara dinamakan pembalasan untuk mencari kepuasan. Dikalangan mereka ini ada satu nas dimana mereka tidak akan berpuas hati selagi tidak dapat menjatuhkan, memalukan atau tindakan subversif sewajarnya terhadap individu yang ditarget.

    Daripada ini akan berlakulah cakap belakang, tuduh menuduh, memburukan individu atau organisasi serta mereka tersebut akan memencilkan diri daripada orang-orang yang mereka targetkan (benci). Mereka akan lebih menumpukan untuk membalas dendam daripada hal hal lain disebabkan perasaan tidak puas hati serta buruk sangka mereka. Golongan ini adalah sangat merbahaya kerana dihadapan mereka akan berpura pura baik serta tidak mengetahui (berbuat buat sengal) mengenai apa yang berlaku.

    Selingan cuba kita renungkan hadis ini lagi:

    Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Jangan benci membenci dan jangan hasud menghasud dan jangan menawar barang untuk menjerumuskan orang lain dan jadilah kamu hamba Allah sebagai saudara."

    Mu'awiyah bin Abi Sufyan berkata kepada puteranya: "Hai anak, hati-hatilah dari hasud, dengki kerana ia akan nyata pada dirimu sebelum bahayanya tampak nyata pada musuhmu."

    Abul Laits berkata: "Tiada sesuatu yang lebih jahat daripada hasud, sebab penghasud itu akan terkena lima bencana sebelum terkena apa-apa yang dihasud iaitu:

    • Risau hati yang tak putus-putus

    • Bala yang tidak berpahala

    • Tercela yang tidak baik

    • Dimurka Allah s.w.t.

    • Tertutup padanya pintu taufiq

    Ingatlah sebagai peringatan antara saya, kamu yang membaca dengan sesama umat Islam atau bukan seagama dengan kita iaitu diri sendiri akan merana sekiranya kita berhasad dengki terhadap orang lain... tercara dengan pemikiran sendiri kita yang berhasad dengki ini sebenarnya merosakkan jiwa dan pemikiran kita.. maka akhirnya akan berlaku dengan pembalasan Cash ataupun secara kredit di masa hadapan... kita patut ingat bahawa kita semua adalah manusia.. baik buruknya biarlah Allah yang tentukan dan selebihnya kita perlu bersabar.

    • Hal ini dikaji secara sedikit oleh:

    • Pakchu Car... 13 March 2010



9 comments:

afzainizam said...

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan
Salam dari kami
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
http://firestartingautomobil.blogspot.com/

”Selintas camar yang lalu
membawa sarat harapan
nun di puncak awan biru
sana sayapnya meluas membuka
ruang pandangan manusia
agar mengheret dukanya pergi”

" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”

Mulanya penuh sukar
Keyakinan teguh sendirian
Di bangkitkan sama teman - teman
Harungi suatu tujuan

Perjalanan masih jauh
Kemanisan menunggu ayuh
Masih penuh kesukaran
Namun yakin berkumpulan
Membangkitkan semangat tujuan
Mewarnakan kemanisan
Demi kemanusiaan

أحسن شئ كلام رقيق يستخرج من بحر عميق على لسان رجل رفيق

"Sebaik-baik perkara ialah: Perkataan yang lembut, yang dikeluarkan dari lautan yang dalam, daripada seorang yang lemah-lembut"

Pak Chu Car (Apih) said...

nizam weh.. firestarting :) ahaks lama tak jengukkk

afzainizam said...

Assalamualaikum salam sejahtera,
Pemanis kata pembuka bicara;
Dari Blog kami bercerita,
Untuk tatapan sahabat semua.

أحسن شئ كلام رقيق يستخرج من بحر عميق على لسان رجل رفيق

"Sebaik-baik perkara ialah: Perkataan yang lembut, yang dikeluarkan dari lautan yang dalam, daripada seorang yang lemah-lembut"

Salam ziarah salam kunjungan pada kamu…. Salam dari kejauhan
Salam dari kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Bukan kacang sebarang kacang.
Kacang melilit si kayu jati.
Bukan datang sebarang datang.
Datang membawa hajat di hati.

ummm lama terpisah jadi sambung balik persahabatan ni antara doktor haiwan & doktor kereta ... kami tiada bezanya masih tetap sama

afzainizam said...

Salam ziarah salam muhibbah dari
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

manusia tak lari ngan hasad dengki.... iri hati... eeeemmm jauhkan lah

afzainizam said...

Salam dari kami sebuah ikatan persahabatan
Salam dari kami…
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

hati manusia sape tau duduk dalam kan

afzainizam said...

~~Selamat hari ibu~~

..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥
♥..♥  ╔══╦══╗╔╦══╗  ♥..♥
♥..♥  ╚═╗║╔╗║║║╔╗║  ♥..♥
♥..♥  ╔═╝║║║║║║║║║  ♥..♥
♥..♥  ║╔═╣║║║║║║║║  ♥..♥
♥..♥  ║╚═╣╚╝║║║╚╝║  ♥..♥
♥..♥  ╚══╩══╝╚╩══╝  ♥..♥
..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥♥..♥

Ibu..
Di saat ku melihat dunia,
Kau tersenyum menangis gembirra,
Tatkala ku dibesarkan,
kau berikan segunung kasih sayang,
Selaut belaian..
Ibu..
Pengorbananmu akan ku balas,
Pengajaranmu sentiasa jadi pegangan,
Biarpun ombak merobek dunia,
Kau tetap ibuku yang satu.
Sorry lama sungguh tak ziarah blog kamu maaf ye kerana kesibukan bekerja membataskan masa untuk berblog namun kita tetap kawan di alam maya..…

Salam ziarah salam muhibbah dari
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

afzainizam said...

۞۞۞۞۞۞۞
” Salam dihulur salam sejahtera,
Pemanis kata pembuka bicara;
Dari Blog kami bercerita,
Untuk tatapan sahabat semua”
۞۞۞۞۞۞۞

http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Salam lama betul tak ziarah cozz ade buzzy sikit lah maaf ye lambat sampai blog kamu ye…

afzainizam said...

┌─┐ ─┐
│▒│ /▒/
│▒│/▒/
│▒ /▒/─┬─┐
│▒│▒|▒│▒│
┌┴─┴─┐-┘─┘
│▒┌──┘▒▒▒│
└┐▒▒▒▒▒▒
└┐▒▒▒▒┌
Peace no war...
Selamatkan Palestin.. Tanggungjawab Yang Wajib Ditunaikan ... Selamatkan Gaza!
Ratusan ribu rakyat Palestin berada di ambang kebuluran..

Misi KeAmanan dari kami…
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Sorry bebanyak agak ketinggalan lah banyak entry kamu... coz banyak hal sibuk ngan bagai-bagai urusan lah... Sorry...

Fakeh said...

Cubalah google tajuk BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH, maka akan kenalah kita tentang hakikat bangsa ini.

Dan cubalah google pula tajuk-tajuk berikut agar kita kenal Si Kitul dan Raja Mandeliar yang mencari peluang dan ruang untuk melumpuhkan bangsa ini, iaitu:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

FAKEH KHALIFAH SAKA